Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Oljebytte

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Gjest
Gjest

PosteTema: Oljebytte   20/1/2014, 15:08

Hei.
Mondeoen var på service i august med 45500 på tellern. Nå har den rullet 53000 og roper på oljeskift. Nullstilte indikatoren i Converse, men er litt usikker på om jeg burde koste på den et oljeskift selv om den har rullet lite siden forrige skift. Hva er praksisen deres?

Til Toppen Go down
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Oljebytte   20/1/2014, 20:31

Min fikk oljebytte på hver 20000 service. Den fungerte like godt på alle måter når jeg byttet den inn etter 200000km.
Den gav i begynnelsen også beskjed lenge for tidlig, men etter en service de hadde gjort noe med SW gav den aldri beskjed igjen....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Oljebytte   21/1/2014, 10:43

Fikk samme beskjed fra merkeverksted ang. min 2008-modell, at det var feil i SW eller sensor, og at det er helt OK å følge standard skifteintervaller. Ble rettet, så det skjedde bare en gang.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
roddis
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 135
Registration date : 29.03.2008

PosteTema: Re: Oljebytte   23/1/2014, 18:32

Jeg fikk varsel om at jeg måtte bytte olje etter 12k i fjor.... De sa på Ford at det kunne stemme det at olja blir fortere forurenset ved mye småkjøring på dieselbilene. Etter en del research fant jeg ut på diverse fora et det er en sensor som føler på kvaliteten på olja. Bytter nå på 10k uansett.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Oljebytte   24/1/2014, 10:38

Var samme opplysningene jeg fikk?, men at SW for følerengjorde at den var for fintfølende og det ble justert.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 144
Registration date : 15.02.2014

PosteTema: Re: Oljebytte   22/2/2014, 02:21

Varsel eller ikke. Oljeskift minst hver 10.000 km. burde vært obligatorisk, uansett bil. Har liten tro på bilbransjens utstrekking av intervaller før bytte.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Oljebytte   23/2/2014, 13:15

Har selvfølgelig mye å si angående hvordan bilen blir brukt. Kjører du med skift intervaller på ned mot 10000km kan du med fordel bruke halvsyntetisk olje i stedet for helsyntetisk.
Har kjørt mine to siste biler med ca 20000 km intervaller uten problemer. De gikk henholdsvis 260000km og 190000km uten noen form for problemer relatert til olje. Ingen slitasje utover normalen. Mye småkjøring og kald motor krever nok mer av oljen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Oljebytte   24/2/2014, 00:01

Det er klart, men jeg tror de fleste biler i Norge går mye på småkjøring, så å bytte minst hver 10.000 km. tror jeg er en god vane. Et oljeskift er jo ikke veldig dyrt heller.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Oljebytte   24/2/2014, 22:15

Nei, et oljeskifte med anbefalt helsyntetisk ligger vel på 1000,- +/- inklusive oljefilter. Det som er MINST like viktig er å la motoren starte regenerering av partikkelfilteret og la motoren jobbe på høye turtall over tid ved tidvis mye småkjøring. Heller kjøre 20000km på oljen enn å ikke få kjørt en fullverdig regenerering / utbrenning og utblåsning!
Anbefalt er da å starte regenerering manuelt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Oljebytte   25/2/2014, 00:00

Har min første diesel nå, men kjører tidvis "friskt". Hvordan vet man at motoren starter regenerering? Very Happy 
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Oljebytte   25/2/2014, 08:42

På mine seks år med to MK4 har jeg merket renbrenning av partikkelfilteret kun en gang. Da durte og vibrerte det i bilen ganske så merkbart.

Kanskje det har foregått mer umerkelig andre ganger? Vet ikke hvor ofte man kan forvente at prosessen starter.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Oljebytte   25/2/2014, 17:08

Prosessen skal starte ved faste mellomrom. Du hører gjerne en svak during eller bromming. Bilen vil også lukte ganske "nysvidd metall" ala skjæring med vinkelsliper og eksosanlegget skal være glovarmt. På min opplevde jeg mange regenereringer. For å framprovosere en manuel regenerering mener jeg det sto at man skulle kjøre i 80 på lavest mulig gir i gjerne opptil 1 - 3 mil. Jeg kjørte bilen på 3500 o/min i ca en mil 2 ganger for mnd. Hadde automat og låste den i 3 gir. Og gav full gass innimellom for å få skikkelig blåst ut.
Gjør det samme på mercen jeg har nå og hatt i allefall 2 renbrenninger siden nov. På mercen ble eksosen så varm at eksos stussen smeltet en del på støtfangeren 😳
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Oljebytte   

Til Toppen Go down

Oljebytte
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» selvmekkerverksted